dissabte, 25 d’abril del 2009

TRUITA DE CANSALADA, TASTET I ALLS TENDRES


El dia de Pasqua és típic que colles de cantaires vagin a les cases a cantar les caramelles. És una tradició molt antiga i que , aquí, al Berguedà, encara es segueix en alguns llocs.

Com que abans, a les cases de pagès, a vegades els donaven ous a canvi de sentir-los cantar , després, la colla dels caramellaires, organitzàven una ouada o truitada . Una festa en què es feien i es donàven truites a la gent.

Ara els caramellaires ja no recullen tants ous de les cases de pagès i els han de comprar . La gent dóna diners. Però quan ha passat la Pasqua, comencen a fer truitades als diferents pobles. Aquí a Olvan, l' han fet avui.

Es fan truites de cansalada, de tastet( butifarra) , d' alls tendres...

Recordant aquesta tradició he fet aquesta truita.


INGREDIENTS


3 talls de cansalada blanca tallada a trossets.
2 trossos de tastet (butifarra blanca), també tallada trossets
3 alls tendres.
8 ous


PREPARACIÓ

Fregim la cansalada i retirem l' excès d' oli . Fregim el tastet i els alls tendres. Ho barregem amb els ous batuts. Ho Aboquem a la paella amb oli d' oliva i fem una truita.


19 comentaris:

No tot són postres ha dit...

Molt bona aquests truita, encara que és una miqueta potent!!! Jo és que ara m'estic obsessionant per treure'm de damunt el mitxelin acumulat de tantes delicies que hem menjat amb el fred. El dolent és que amb la caloreta també hi ha moltes delícies per menjar!!!
PTNTS
Dolça

maia ha dit...

Hola Anna, ja sabem que els temps canvien però sempre hi podem fer un lloc aquestes tradicions que son part de la nostra identitat. Trobo que es important que no és perdint i que les poguém transmetre a les noves generacions i que tots gaudim d'aquests actes festius.
Molts petonets

Josepb.Menja de bacallà. ha dit...

Anna; -M'agrada cuinar- El fred al Berguedà es potent,i aquesta truita és tota una tradició que val la pena no perdre.
Que vaigi de gust¡. Josepb -menja de bacallà-

Rosa ha dit...

Madre mia que tortilla más buena Anna, esta tengo que hacerla por que solo de pensarlo me relamo.
Ya te contaré.
Un ebsaito y buen Domingo

La cuina vermella ha dit...

Com ens agrada que ens expliquis les tradicions del teu raconet en el món. Només he sentit un cop cantar caramelles, i fou a la Catalunya Nord. M'encanta això de les truitades, i amb la teva truita segur que has triomfat. molts petons.

Lídia ha dit...

quina bona pinta que fa, l'apuntaré perque amb cansalada i tastets no l'he mejat mai (si vui que menki el meu nano no liposaré alls tendres)
Al poble del meu home també es fan caramelles i es van per les cases a cantar i ballar. Jo havia estat durant 5 ansy però ara ja ho hem deixat.
a cada casa els hi tenen menjar preparat, quan van a casa la meva sogre els hi prepara garrapinyades.
Es una festa molt maca.

ptns

Cuinagenerosa ha dit...

una truita boníssima, sí senyor, per menjar-se-la per sopar i anar a domir amb traquilitat i pau d'esperit.

El cullerot Festuc ha dit...

No coneixia jo aixó de les caramelles pero he yrobat genial aixó de que recollissin ous i fessin truites! La teva genial!
Petunets,
Eva

Glòria ha dit...

M'agrada que a més de la recepta ens expliquis l'origen de la tradició de fer les truites. No sabia que a la butifarra blanca li dieu tastet. Ja sabem una cosa més!.

ANNAFS ha dit...

Dolça,

És veritat que és una mica potent, i no se'npot menjar gaire sovint o el colesterol fa festa grossa. Però per un dia de tan en tan...
ptns

Rosa M,

Jo també crec que és bonic conservar les tradicions, és una manera de no perdre les arrels.
ptns.

Josepb,

Sí que és potent el fred al Berguedà i no hi ha manera de que ens arribi la primavera.Aixó també té avantatges, però. Tos els camps i els boscos estan molt verds i florits i és una delícia sortir a passejar quan la pluja ens deixa.

Rosa,

A mi es que las tortillas me gustan de casi todo. I esta és muy buena. Ya lo verás si la pruebas.
Un beso.

Amics de la cuina vermella,

Nosatres hi estem més acostumats, però tot hi així ens agrada sentir cantar les caramelles i conservar la tradició.
Sempre que faig aquesta truita, agrada força. Normalment l' acompanyo amb una amanida, que és lleugera.
ptns.

Lídia,

Aquí també hi ha cases que els preparen coses per menjar (sobretot cases de pagès).Jo també hi havia anat i recordo que quan tocaven unes quantes cases de pagès seguides acabaves amb la panxa a tope. Galetes, llangonissa, caramels...
Per cert, Quin és el poble del teu home?
ptns.

Manel,

A mi m' agrada fer-la per sopar acompanyada d' una bona amanida. Aixó sí, sopar aviat per després poder-la pair abans d' anar a dormir.

Eva,

A les cases de pagès abans donàven ous, donçs com que tenien gallines sempre els en sobràven o els guardàven pels caramellaires. Ara se'n recullen pocs.ptns

Glòria,

Sí hi ha una recepta que té una història al darrera, m' agrada explicar-la.
Aquí, al Berguedà ,en diem tastet.El meu marit prové de la comarca d' Osona (veïna del Berguedà) i mai li diu tastet, per ell és botiarra blanca o bona.

Pepin ha dit...

Anna, quina truita més bona, no dubtis que algun dia la faré encara que potser m'estalviaré la cansalada. Jo ja hi camençat la "operació bikini"

Salut
pepin

Lídia ha dit...

Maians, és un poble molt petit, pertany a Castellfollit del Boix.

Mercè ha dit...

Anna, molt bona la història de les caramelles! Perfecte per introduir aquesta truita tan bona!! :)
Petons!

MAR ha dit...

Escolta amb aquestes truites també cantaria jo ... quina tradició més maca no la coneixia, com tot la ciutat ho engulleix practicament tot i no ens asseventem de res, per sort hi ha blogaires que ens informen.
La truita la faré perquè ens agraden molt els alls tendres a casa, de fet jo faig truita nomès d'alls tendres i ara estàn preciosos.

petonets i felicitats per la truita
mar

Pol Asensi ha dit...

m'encanta

Gemma ha dit...

Aquesta truita tota sola alimenta per una setmana seguida de cantades de caramelles, je je je...
Amb els alls tendres deu quedar ben gustosa... No coneixia el nom de tastet, a casa en diem botifarra blanca o botifarra d'ou.

dolorss ha dit...

Quina gràcia!! jo depetita cantava le caramelles i anavem amb el cistell...
la truita de les que jo anomeno auténtiques!!!

ANNAFS ha dit...

Pepín

Amb alls i tastet també és molt bona. Es clar, la cansalada i l' operació bikini no són gare compatibles...

Lídia,

Castellfollit del boix em sona, però Maians no.
ptns.


Mercè,

És que quan vaig veure que a Olvan feien la truitada vaig recordar aquesta truita, i em va venir de gust fer-la.
ptns

Mar,

Només amb alls també és molt bon, i no engreixa tant... però un dia es pot fer una excepció...
ptns.

Pol,

M' alegro que t' encanti. no heu fet la truitada a Prats?
fins aviat

Gemma,

I tant que alimenta... el que passa és que primer es canta i després es menja la truita... però és bona igual.
ptns.

Dolors,

És clar, amb el cistell per recollir els ous...
ptns.

bajoqueta ha dit...

Me la quedo :)